اصول مدیریت مالی به مدیریت تمام عملکرد ها و جنبه های مالی یک شرکت و یا یک فرد اشاره می کنند. این اصول به برنامه ریزی راهبردی، کنترل و ارزیابی تمام فعالیت های مالی از جمله تأمین وجوه، استفاده از این وجوه و غیره می پردازند. مدیریت مالی خوب به مدیر ارشد مالی یک شرکت […]

اهمیت اصول مدیریت مالی و اهداف آن در موفقیت کسب و کارها

اصول مدیریت مالی به مدیریت تمام عملکرد ها و جنبه های مالی یک شرکت و یا یک فرد اشاره می کنند. این اصول به برنامه ریزی راهبردی، کنترل و ارزیابی تمام فعالیت های مالی از جمله تأمین وجوه، استفاده از این وجوه و غیره می پردازند. مدیریت مالی خوب به مدیر ارشد مالی یک شرکت اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرد، بینش بهتری در مورد نحوه تهیه وجوه کسب کند و چشم انداز بلند مدتی را برای اهداف شرکت ایجاد نماید. هدف از انواع مدیریت مالی حفظ کارایی، به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن تمام هزینه های مربوط به شرکت یا سازمان می باشد.

مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی یا financial management فرآیند استفادۀ کارآمد، شفاف و مؤثر از پول با پیروی از برخی اصول، قوانین یا استاندارد ها است. به کارگیری اصول مدیریت مالی در یک کسب و کار می تواند به رشد شرکت کمک بزرگی کند. همچنین استفاده از رویکردهای مهم مدیریت مالی در زندگی شخصی نیز می تواند منجر به خودسازی و کمک به خلق ثروت شود.

ویژگی های اصول مدیریت مالی

  • برنامه ریزی، بودجه بندی و بازنگری در هزینه ها.
  • استفاده صحیح از وجوه مالی
  • ثبت مناسب معاملات در ترازنامه یا هر صورت مالی دیگر به نحوی که تراکنش این معاملات برای همه حسابداران کاملا قابل درک باشد.

مدیریت مالی خوب چیست؟

مدیریت مالی خوب شامل شفاف بودن تمام تراکنش های مالی و ارائه گزارش های مفید از این تراکنش ها است. این بدان معنا می باشد که وقتی پول خرج می کنید باید هم دلیل خرج کردن پول و هم مقدار پولی را که خرج شده است ثبت نمایید. ثبت سابقه تراکنش ها به معنای مدیریت مالی درست است که در اصول مدیریت مالی اهمیت زیادی دارد.

چرا مدیریت مالی مهم است؟

financial management در واقع می تواند پایه و اساس استفاده مناسب از صندوق و برنامه ریزی استراتژیک را برای حمایت از نظارت مالی فراهم کند. رعایت اصول مدیریت امور مالی در حوزه سازمانی یا شرکتی بسیار مهم است؛ زیرا به ارزش آفرینی شرکت یا سازمان کمک و ارتباط با مشتری را تقویت می نماید. انواع مدیریت مالی شامل مدیریت حرکت نقدینگی، مدیریت ریسک و مدیریت اعتبار هستند.

 

وظایف مدیریت مالی چیست؟

در این قسمت به وظایف و اهداف انواع مدیریت مالی می پردازیم. برخی از وظایف مدیریت مالی به شرح زیر می باشند:

  • برآورد سرمایه مورد نیاز: مدیر مالی باید بتواند میزان سرمایۀ شرکت را در راستای حفظ یا گسترش اهداف شرکت تخمین بزند. چنین برآورد هایی به عواملی مانند هزینه های مورد انتظار، سود و برنامه های آتی بستگی دارند.
  • انتخاب منبع وجوه: راه های مختلفی برای کسب سرمایه در شرکت ها وجود دارند. این راه ها شامل سهام، اوراق قرضه، وام، سپرده های عمومی و غیره هستند. شرکت بر اساس محاسن و معایب هر کدام از این راه ها در مورد منابع خود تصمیم گیری می کند.
  • برنامه های سرمایه گذاری: با توجه به اصول مدیریت مالی در واقع تمام کسب و کار ها باید از سرمایه های بلااستفاده خود برای رشد و توسعه اهداف شرکت یا سازمان استفاده کنند. مدیر مالی بر اساس سودآوری و ایمنی سرمایۀ شرکت مناسب ترین گزینه را پیدا می کند.
  • مدیریت پول نقد: یکی دیگر از وظایف انواع مدیریت مالی نظارت بر پول نقد می باشد. پول نقد برای اهداف مختلفی مانند پرداخت بدهی ها، پرداخت دستمزد ها، قبوض برق، خرید مواد اولیه، نگهداری سهام و غیره مورد نیاز است.
  • مدیریت ریسک ها: در اصول مدیریت مالی توجه به تمام ریسک ها از جمله ریسک های بازار، ریسک نقدینگی، ریسک های اعتباری و ریسک های عملیاتی بسیار مهم می باشد. مدیر مالی باید اقدامات احتمالی را برای مقابله با آنها تدوین کند.
  • تخصیص سود: هنگامی که یک شرکت سود کسب می کند، می تواند تصمیم بگیرد که آن را بین سهامداران توزیع کند یا برای نوآوری و توسعه شرکت سرمایه گذاری نماید. مدیر مالی باید نیاز های فعلی و آتی شرکت را ارزیابی کند تا بتواند تصمیمی آگاهانه تر بگیرد.

اهمیت اصول مدیریت مالی و اهداف آن در موفقیت کسب و کارها

هدف از مدیریت مالی

برخی از اهداف یا مزایای اساسی انواع مدیریت مالی کارآمد عبارتند از:

  • حداکثر سازی سود و مدیریت ثروت: هدف اصلی سازمان ها کسب حداکثر سود می باشد. سود بالاتر در واقع می تواند انباشت سرمایه و چشم انداز روشن تر را تضمین کند. همچنین سود بالاتر شرکت نشان دهندۀ رضایت سهامداران از مشارکت شان در این شرکت است. به عنوان مثال تقسیم سود موجب بهبود عملکرد شرکت در بازار سهام می شود.
  • انجام تعهدات مالی و افزایش بهره وری: یکی از مهم ترین اصول مدیریت مالی توجه به افزایش بهره وری از طریق انجام تعهدات مالی در زمان مقرر شده می باشد. مدیران مالی کارآمد به پرداخت به موقع بدهی های شرکت پایبند هستند. این امر حسن نیت آنها را نشان می دهد. از طرف دیگر آنها می توانند تعهدات مالی شرکت یا سازمان را به راحتی مدیریت کنند. همچنین این امر به ایجاد یک ذخیره قابل توجه برای تدوین سیاست های مورد نیاز به منظور پرداخت سود سهام بهینه در دراز مدت کمک می کند.

نقش مدیر مالی

مدیر مالی یکی از نقش های کلیدی در شرکت ها یا سازمان ها است. در اینجا به مجموعه ای از مسئولیت های معمولی یک مدیر مالی می پردازیم:

  • درک شرایط اقتصادی یک شرکت و عملکرد بازار های مالی.
  • نظارت و تجزیه و تحلیل جریان های نقدی و پیش بینی روند های آتی.
  • تجزیه و تحلیل رقابت ها و روند بازار و همچنین ارائۀ گزارش های مالی شفاف.
  • طراحی ابزار های کارآمد برای انواع مدیریت مالی که در به حداقل رساندن ریسک مالی نقش مهمی دارند.
  • تحقیق در مورد عوامل موثر بر عملکرد کسب و کار و همچنین تدوین رویکرد های استراتژیک و بلند مدت در راستای اهداف شرکت یا سازمان.
  • تنظیم منابع مالی جدید و به روز نگه داشتن تغییرات در قوانین و مقررات مالی.

در برخی از شرکت ها مدیران مالی را با عنوان مدیران ریسک مالی می شناسند.

اهمیت اصول مدیریت مالی و اهداف آن در موفقیت کسب و کارها

۱۰ اصل راهنما در مدیریت مالی چیست؟

۱۰ اصل اساسی در مدیریت مالی وجود دارد که بر نحوه تصمیم گیری مالی شرکت یا سازمان تاثیر می گذارند. این اصول مدیریت مالی عبارتند از:

  • تمام امور مالی خود را سازماندهی و پیگیری کنید.
  • کمتر خرج کنید و بیشتر پس انداز نمایید.
  • ارزش زمانی پول را درک کنید.
  • در دارایی های درآمدزا سرمایه گذاری نمایید.
  • به اصول خودسازی و آموزش اصول مدیریت مالی توجه ویژه داشته باشید.
  • این اصل اساسی را قبول نمایید که ریسک یک اصل مهم در مدیریت مالی است.
  • در منابع درآمدی خود تنوع ایجاد کنید.
  • پیامدهای مالیاتی هر نوع سرمایه گذاری را بررسی نمایید.
  • برای شرایط پیش بینی نشده آماده شوید.
  • طرح بیمه مناسب را انتخاب کنید.
  • اصل جریان نقدی در مدیریت مالی را جدی بگیرید.

اهمیت استفاده از فرمول های مدیریت مالی

استفاده از فرمول های مدیریت مالی برای بررسی انواع روش های تجزیه و تحلیل امور مالی اهمیت فوق العاده ای دارد. در تحلیل امور مالی می توان از رویکرد های متنوع و مختلفی استفاده کرد. برخی از این رویکرد ها عبارتند از:

  • رویکرد درونی: در رویکرد درونی به مقایسۀ اقلامی می پردازیم که در صورت حساب مندرج شده اند.
  • رویکرد مقایسه ای: در این رویکرد به مقایسۀ اقلامی می پردازیم که در چند دوره در صورت حساب های مختلف مندرج شده اند.
  • رویکرد سرمایه در گردش: در اصول مدیریت مالی رویکرد سرمایه در گردش اهمیت زیادی دارد. در این رویکرد سعی می کنیم تا عوامل موثر بر سرمایه را شناسایی و روند نزولی و صعودی موقعیت پول را بررسی نماییم.
  • رویکرد تجزیه و تحلیل خطر: در این رویکرد به ارزیابی خطرات موجود در روند سرمایه گذاری می پردازیم. بررسی این خطرات در رویکرد تحلیل مالی بسیار مهم می باشد.

هر کدام از این رویکرد ها فرمول های خاص خود را دارند. با شناخت هر کدام از فرمول های مدیریت مالی می توان به ارزیابی عینی از عملکرد شرکت یا سازمان دست یافت.

اهمیت اصول مدیریت مالی و اهداف آن در موفقیت کسب و کارها

جمع بندی

اهمیت انواع مدیریت مالی در موفقیت و رشد شرکت یا سازمان غیر قابل انکار می باشد. در واقع اصول مدیریت مالی راز موفقیت در عملیات شرکتی یا سازمانی است. بدون مدیریت مالی شرکت ها یا سازمان ها نمی توانند موفق شوند و با تمام پتانسیل خود به شکوفایی و موفقیت دست یابند. علاوه بر این شرکت ها یا سازمان ها برای کسب سود بالاتر و همچنین رسیدن به اهداف خاص خود نیازمند شفافیت در تصمیمات مالی خود هستند. از این رو برای به دست آوردن موفقیت های چشمگیر همیشه یک مشاور و مدیر مالی خبره را استخدام می کنند. در حقیقت مدیر مالی حرفه ای و قابل اعتماد می تواند تصمیمات مالی موثری را برای شرکت بگیرد و موفقیت آن را تضمین نماید.

برای مشاهده اصل مقاله اینجا کلیک کنید.

+